Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

2. november 2011

Hjælp til indsamling af Hornblad

Jeg er i gang med et ph.dstudie på Plantebiologi, Inst. for Bioscience, Aarhus Universitet vejleder, Hans Brix. Jeg arbejder primært med planten Ceratophyllum demersum (Tornfrøet hornblad), som er invasiv og derfor skaber store problemer i New Zealand. Jeg har hidtil sammenlignet en population fra New Zealand med udpræget invasiv adfærd med en dansk ikkeinvasiv population for at forsøge at forklare, hvorfor planten er blevet så invasiv og skaber så store problemer i New Zealand. Som afslutning af mit studie vil jeg lave en genetisk sammenligning af planter indsamlet fra hele verden, men med en forhåbentlig større indsamling fra Danmark og New Zealand for at sammenligne den genetiske diversitet i en oprindelig DK og en ny, invasiv NZ population.

Jeg har derfor brug for planter fra så mange forskellige steder i Danmark som muligt og jeg tænkte, at I på Fugle og Natur måske kunne være behjælpelige. Jeg har blot brug for et par plantestykker på ca. 5 cm fra hver lokalitet, som er renset for snavs og alger og lagt til tørre fx. i vindueskarm. De tørre plantestykker kan så skal sendes til mig sammen med en angivelse af hvor planten er fundet. (Adresse: Aarhus Universitet, Plantebiologi, Ole Worms Allé 1, bygn. 1135, 8000 Aarhus C, Att. Benita Hyldgaard) Jeg vil også meget gerne have Ceratophyllum submersum, da denne art også skal indgå i projektet.

Det vil virkelig være en uvurderlig stor hjælp, hvis nogle af jeres brugere kunne hjælpe mig Hvis der er behov for yderligere oplysninger om projektet eller andet, må I endelig sige til.



Foto: Benita Hyldgaard

De senest indberettede arter i Naturbasen: