Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

2. november 2011

En Tåreblad?

Hvad siger I til denne svamp?

Voksested: Under en eg på en græsplæne i byen.

Hat: 3-5 cm i dia. Ret spinkel. Lyst læderbrun (nogle lidt mørke i midten) med hvidlig rand (rimelig tydelig grænse mellem det lyse ig lidt mørkere). Klæbrig i fugtigt vejr, men blev hurtigt tør, så ikke så klæbrig som f.eks. Højtsiddende Skælhat. uden struktur/ikke radiærfibret.

Lameller: Udrandede, gråbrune, ret tætte. Jeg synes der er enkelte brune pletter efter mulige tårer. Lamelrand var fint lidt uregelmæssigt savtakket i 20x lup.

Stok: Hvidlig, måske en smule brunlig forneden, men jeg ved ikke om det er fordi jeg trykkede den lidt ved plukning. Fnugget, længdefibret. Jeg ved ikke om den var rodslående eller ej.

Lugt: Ret kraftig, men jeg synes det er svært at beskrive den. Måske lidt agurkeagtig, alm. svampelugt, som champignoner. Måske lidt melagtig. Jeg ved ikke hvordan ræddiker lugter.

Smag: Mild.


Foto: Jesper Moeslund

De senest indberettede arter i Naturbasen: