Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

3. november 2011

Fotografering af substrat i vandløb

Jeg vil prøve at fotografere æg af laksefisken helt, som gyder i vandløb i december. De få mm store befrugtede æg klæber sig til sten, sand, trærødder, vandplanter (visnende og vintergrønne) og udhængende bredvegetation i vandløbet og klækkes efter ca. tre måneder. Vanddybden kan være ½ - 1 m. Jeg vil prøve at følge æggenes overlevelse i vinterens løb. På blødbund vil mange æg formentlig blive dækket af sand og gå til. Den udhængende bredvegetation vil visne ned, så her vil æggene også gå tabt.

Det er selvfølgelig muligt at overføre æggene til akvarier og fotografere æggene der, men det bedste vil være hvis æggene kan fotograferes direkte på substratet i vandløbet. Først skal æggene jo findes med vandkikkert, men det kan vel ikke lade sig gøre at fotografere gennem en vandkikkert.

Det næste jeg tænker på er at iføre mig en dykkerdragt og kameraet et vandfast hus og krybe opstrøms til æggene. Men hvad med lysforhold og turbulens i vandløb med en forholdsvis stor strømhastighed. Kan det lade sig gøre - er der nogle tips ? På forhånd tak.

Venlig hilsen

Peter

De senest indberettede arter i Naturbasen: