Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

19. november 2011

Er dette en Stråle-Solhat?

Denne havestaude har jeg fået til at hedde Rudbeckia fulgida - som skulle hedde en Stråle-Solhat på dansk.

Denne art forvilder formentlig ikke særlig ofte, men den bliver muligvis forvekslet med Staude-Solsikkerne - altså med Helianthus Xlaetiflorus i en bred forstand, inklusive flere af de nærtstående vilde arter. I så fald er den måske underrapporteret?

Denne bevoksning stod på et upasset gravsted på den parkagtige Assistens kirkegård ved København, men kan efter min mening ikke kaldes for forvildet endnu. Det kunne se ud som om, den er i stand til at sprede sig underjordisk, men vokser nærmest i tuer. Ikke med jævnt fordelte stængler, således som Staude-Solsikkerne plejer at gøre det.

Imidlertid ville jeg gerne have bekræftet bestemmelsen, og/eller have at vide, hvilke andre forvekslingsmuligheder, der findes. Og om tilstækkelige kendetegn kan vises på billeder.

Der kommer et par billeder mere

hilsen fra HENRY



Foto: Assistens Kirkegård, København, den 19. nov. 2011

De senest indberettede arter i Naturbasen: