Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

23. november 2011

Hård svamp på fældet blågran

Jeg lod for ca 4 år siden en blågran fælde, som var mindst 40 år gammel og meget omfangsrig. Den var før vores overtagelse af huset og haven blevet opstammet (ca. 2,5 m op), og denne del af stammen var så på grund af det ekstra lys blevet fuldstændig dækket af efeu, som havde omklamret træet og var nået helt op til ca 6 meters højde.

Træet blev fældet i 2,5 meters højde, hvilket betød, at der i løbet af et år dannedes en dekorativ søjle beklædt af efeu, næsten af form som et "fladt" springvand, en kaskade.

På østsiden af stammen, lige under den flade, efeu-beklædte top, voksede der sidste år en svamp ud (sidelæns), som nærmest lignede en halv omelet både i farve og form. Den blev fjernet i løbet af efteråret (med sav).

For ca. en måned siden var den der igen, på samme sted, ca. 25 cm i diameter og halvmåneformet.

Den var meget hård og måtte igen saves væk. Lugten var nærmest som nysavet nåletræ, iblandet lidt rå champignonlugt.

Jeg kan ikke vise billeder af svampen, da jeg ikke tænkte på at "gå videre med sagen" da jeg fjernede den fra stammen.

Men kan nogen alligevel fortælle mig (amatør :-S), hvad det er for en hård svamp?

På forhånd tak.

De senest indberettede arter i Naturbasen: