Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

13. december 2011

Hvad er denne kæmpe-bladet plante i haven?

Jeg står og overvejer at købe et hus som har en uidentificeret plante i haven, som ligner at have taget over lidt.

Haven har stået til i mange år og det kan tænkes at den var plantet i sin tid og så har bredt sig.

Jeg har kun selv set det på denne tid af året hvor der er spor af visne lange stængler og hårde lange rødder som stikker op af jorden med en knop for enden (billede).

Jeg har dog et billede som sikkert er taget sent på efteråret som viser planten så småt ved at visne. Her kan man se at der er ca. meter lange stængler og kæmpe blade. Jeg har prøvet at identificere den ved at læse andre indslag her og søge på diverse billeder og det tætteste jeg er kommet på den er ''gunnera manicata'', som er i familie med mammutblad, men jeg synes ikke at det ligner at den ville få de her knopper/skud som jeg jo så i haven.

Rødderne er meget hårde og tykke, ca. 1.5-2cm i diameter og det ligner de kommer langt omkring.

Jeg er så bekymrtet for om det her er en plante som f.eks japansk pileurt (som den jo ikke er da den ikke har røde skud), en såkaldt invasiv plante, som kan blive svær eller umulig at komme af med. Derfor vil jeg meget gerne identificere den så jeg kan danne mig et billede af om det er en plante jeg selv magter at få under kontrol.

Er der nogen som har et bud?


Foto: Knop fra kæmpe bladet plante

De senest indberettede arter i Naturbasen: