Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

31. december 2006

Mnemosyne og indikatorplanter

Jeg sad og var ved at finde på at skrive en artsbeskrivelse om mnemosyne.

Men jeg løb ind i nogle spørgsmål og usikkerheder.

I sin tid, jagtede jeg mnemosyne i Sverige (fangede dem ikke), men fandt dem.

Jeg fandt da på at lave en artsliste over særlige dyr og planter, jeg fandt på mnemosynelokaliteterne.

Mit grundlæggende problem skyldes at Stoltze angiver næringsrig jord og andre kilder angiver sandjord for mnemosynelokaliteter.

Jeg kunne godt tænke mig at spørge hardcore botanikerne her på sitet hvilken jordbund, hhv biotopstype følgende arter er indikator for:

Blodrød storkenæb og skovstorkenæb.

Foldfrø

knoldet mjødurt

Og jeg kunne tænke mig at spørge sommerfuglefolkene hvilken biotopstype følgende arter er indikator for:

agestis/ ataxerxes, sinapis, machaon, athalia?

Det der virkelig mystificerer mig er hvilken naturlig biotopstype mnemosyne lever i. Jeg er ved at tro at den faktiske ikke burde findes nord for Østersøen, men er båret hertil af tidligere tiders landbrug med punktvis oplag og næringsudtag fra urskoven.

Jeg opfordrer alle der blot kan se de mindste sammenhænge eller har meninger om at ytre sig.

Måske kan vi i fællesskab finde nogen sammenhænge?


De senest indberettede arter i Naturbasen: