Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

5. januar 2012

GPS koordinat-konvertering

HJÆLP!

Jeg bakser gevaldigt med at få omsat de i Danmarks Arealinformation aflæste UTM-koordinater til noget brugbart på GPS-maskinen (Garmin eTrex 20).

På arealinformation.dk kan man fint aflæse UTM-koordinater (f.eks. på cykel-/gangbroen syd for Gl. Rye i Midtjylland: E 546006 N6212747). Jeg antager, at dette koordinatsæt er i datum UTM32_etrs89.

Jeg vil gerne hav det omregnet til brugbare koordinater til indtastning i GPS''en. Jeg ved at de fleste GPS''er kører i geografiske koordinater i systemet WGS84 (eller ETRS89). Jeg ved også, at resultatet i det ovenfor nævnte eksempel skal være N 56 03.479 E 9 41.436. (Det har jeg fundet, da der dette sted er placeret en geocache, så positionen fundet på groundspeak.com).

Hvordan får jeg konverteret fra det ene system til det andet????

Ja, jeg ved der er en koordinat-transformer på valdemar.kms.dk/trf/

Man jeg kan ikke få det til at give det forventede resultat!!!!

Skal der benyttes plan- højde- eller GPS-transformation?? (Enig, hvis du synes det giver sig selv - men svar gerne alligevel!!!) Og fra hvilket system til hvilket system, skal der regnes??

HJÆLP!!

Mvh Lars Jørgen

De senest indberettede arter i Naturbasen: