Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

7. januar 2012

Hymenoptera synonymer

Til de, der måtte have interesse herfor.

Tiden nu er jo ganske fortrinlig til at få lavet sig nogle gode beskrivelser eller lister med nøglekarakterer for forskellige arter. I forbindelse med sådant sysleri støder man af og til - faktisk ret ofte - på artsnavne, som ikke længere er gængse/gyldige og hvad gør man så.

Således sad jeg for nogle dage siden og ville lave en beskrivelse af Athalia arterne. Efter at have hentet Danmarks Fauna bind 18 fra denne side, hvor man nu kan hente de første 81 bind www.biodiversitylibrary.org...7406 fandt jeg, at de herrer Nielsen og Henriksen ikke var helt opdateret med de nyeste artsnavne - bogen er jo fra 1915 ;-). Eksempelvis er Athalia glabricollis ikke et gyldigt navn i dag.

Efter en del surfen rundt på Internettet fandt jeg ved et tilfælde denne side osuc.biosci.ohio-state.edu...nomenclator.home_page, som dog kun dækker årevingede. Her man kan søge på navne, som nu er synonymer for det gyldige navn eller omvendt.

Man taster et artsnavn - gammelt eller nyt - ind i feltet og klikker på knappen Send forespørgsel eller taster Enter - øverste billede. Herefter man får vist en side med det nu gyldige navn samt diverse synonymer - nederste billede. - En meget praktisk side efter min ringe vurdering.

Det sker selvsagt, at man får en besked om, at navnet ikke findes i databasen, men jeg opfatter siden som ret så seriøs. Alene den tid, som er investeret i at oprette database, vidner vel herom.

God fornøjelse

Mogens


Foto: Mogens Jørgensen

De senest indberettede arter i Naturbasen: