Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

3. januar 2007

Ravn???

Jeg har nu to gange set og hørt en stor sort fugl (større end en musvåge, men med smallere vinger) langt ude på marken ca. 200 m fra huset.

Første gang var 29-12-06, da jeg fik øje på den øverst på en elmast. Den lettede så snart jeg bevægede mig (stadig på 200 m afstand) og gav lyd fra sig. Et langt, dybt, hæst råå pause råå pause råå og fløj væk fra stedet. Der var en, der svarede den på samme måde i skovkanten 100 m væk. Men den så jeg ikke.

Lyden hæftede jeg mig straks ved, for den var anderledes end de kragefugle, jeg normalt hører her. Derfor kiggede jeg ekstra meget efter den, da den fløj.

I dag så jeg den sidde i et træ ved marksøen næsten samme sted som elmasten står. Da var klokken kl.9.45.

Den lettede så snart jeg bevægede mig.

Det er påfaldende, at se en enlig sort fugl her, hvor de normalt er i kæmpestore flokke. På denne tid af dagen, er de også forlængst fløjet ud fra natlogi og kommer først tilbage midt på dagen og fouragerer i området inden de går til ro.

De er heller ikke så sky som denne her. Jeg kan ikke engang få et kig på den i kikkerten, for den kan se mig, så snart jeg åbner døren og går ud.

Så det er umuligt at snige mig ind på den.

Kan det være andet end en ravn?

Venlig hilsen Anni

De senest indberettede arter i Naturbasen: