Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

13. januar 2012

Hvilken Xantholinus?

23.1.11 fandt jeg denne Xantholinus i Bøllemosen og bestemte den som X. linearis. www.fugleognatur.dk/gallery...

Morten Pedersen har rejst spørgsmålet om den kan skelnes fra X.longiventris, da man ikke kan se mikrosculptur på den.

Jeg har fundet denne interessante artikel www.ncbi.nlm.nih.gov... om de 3 i Nordamerika indslæbte Xantholinusarter, bl.a. linearis og longiventris, og i nøglen for de 3 arter der er der skelnes linearis fra longiventris på at linearis har tværgående bølger af mikrosculptur på det meste af pronotum, modsat longiventris, der højest har lidt på de forreste hjørner. Nu har jeg ingen anelse om det er muligt at se sådan noget på fotos, - jeg har kikket alle mine mange fotos af dyret igennem og hvis noget er microsculptur er det på vedhæftede billede.

På den anden side står der i linket at longiventris foretrækker vådere habitater end linearis, - denne er fundet i Bøllemosen.

Er sikker bestemmelse mulig ud fra disse fotos?

Mvh Ruth



Foto: Ruth Ahlburg

De senest indberettede arter i Naturbasen: