Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

6. januar 2007

Forvildet Thornless Evergreen?

Jeg fandt i dag en brombær i Gribskov, som var helt karakteristisk hvad angår ranker og torne, men usædvanlig ved at have meget fligede blade.

Jeg Googlede fænomenet, og fandt en beskrivelse af noget der ligner på www.havenyt.dk...408

Nu hedder den sort jeg fandt på Havenyt "Thornless Evergreen", og Gribskov-fundet var med normale torne - men på det angivne link stod bl.a.:

"En anden dårlig egenskab er, at de sår sig, og at frøplanterne har torne som river mindst lige så meget som de vilde. Frøspredning af kulturformen med de fligede blade til naturen er bestemt heller ikke ønskelig".

Mon det er en forvildet Evergreen der er tale om?

Mvh Frede

PS: For fuglefreaks: Billedet er taget ca. præcist hvor Kim Lunding må have stået da han tog 2006´s første foto af sidste vinters Gribskov Høgeugle - det indsnævrer jo nok lokaliteten lidt i forhold til det noget mere omfattende Gribskov.



Foto: Frede Mørch

De senest indberettede arter i Naturbasen: