Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

31. januar 2012

Skudår -februar med 29 dage...arktisk kulde venter, så det bliver nok HELT Forfra .....

2009 -2010 - 2011 -2012....Forfratråden bevæger sig i sit fjerde år, men for første gang i en februar med 29 dage....:-)

.Gerners jubilæumstråde(e) har været stærkt medvirkende til at sprede lys i den mørke tid(i) (y). 35 bidragydere, fra THY/Vendsyssel til Gedser -fra Bornholm til Sønderborg/Haderslev/Kolding med flere sydlige flækker -fra Fyn til Nibe-Aalestrup/Aarhuskanten og Hobro - fra Holstebro og Heden i Karup til København/Køge/Næstved/Tappernøje med flere flækker, har bidraget med ca 1700 sprudlende indlæg -ca 17000 trådåbninger. Mageløst !

Alle de sædvanlige "emner" ...Grønland/Bagere og bagværk/Katte -"fluer/fugle med og uden fjer"/malende egnsbeskrivelser/trafikbilleder -Bade/helse- og friluftsliv /diverse memoirer af både almen, men også tvivlsom karakter/-vi med hus og have/ Planteskoler /Skulpturer/-megen musik/sang/sport/golf/cykling, herunder hele Danmarks hold AaB i Aalborg.-og jeg glemmer helt, at der af og til er botanik -masser af spændende/ og helt "normale" blomster. Sensationelle fund finder vej hertil -excursionsglimt. Orkideer er "statusfremmende" i trådene -Vi følger også det store arbejde på at "drive planter frem i rekordtid"-herunder fup og fiduser/svindel og bedrag. -svampe er også blevet et stort hit ! -

Af sidste nye startede Hanne Bertelsen emnet "Broer"... ;-),hvilket er blevet en stor succes.

Det HÆNDER, at nogle driller -det HÆNDER, at nogle er lettere pralende, men her ser jeg det som MIN store opgave

at medvirke til "god ro og orden"... 8-)


Det er således min tunge opgave at prøve at bygge bro fra Gerners knaldhamrende tråd(e) til "skudårstråden" her i februar til ?? -ja, skal vi sige 15. marts.?? Til den tid skal stafetten hives ud af Øksedals kløer.Og forhåbentlig er landets første observationer af Blå Anemone inden da indløbet fra Øksedal...;-).

Det forlyder, at mange "smugkigger i tråden fra sidelinien". Bliver I træt af at "smugkigge" -så KIG IND -alle såvel små som store bidrag er særdeles velkomne - Som Osvald Helmuth med "Havnen"..

jeg må rundt og se, hvad der sker.

Jeg kan ikke forklare nøjagtig hvorfor

det nærmest såd''n bare, ja, gu'' er det så ..

Jeg må hen og lure ved skærmen,

og snuse til livet derude.

Jeg må rundt og kigge og se, hvo''n den skær,

ja, jeg ved sgu ikke, jeg kan ikke la'' vær.

Det er ikke det - blomst ved blomst ...

Det er nærmest det hele herude.

Der er noget i luften, der er no''et jeg kan li''


-ja, som sådan er en del af os/nogle-mange her på FugleogNatur fra dagens start lige omkring "Forfra" for at se, om der er sket noget ....herinde i Forfratråden ...

Forsidebilledet er et kort fra lokomotivfører Einar Berglund i Karlstad, Sverige til "den danske pojke" som fik lov at være med i lokomotiverne i en hel måned i 1954.

En helt uforglemmelig oplevelse for den 10årige knægt.Var der noget symbolsk i Einar Berglunds valg af kortmotiv ??

Der venter os en kold tid ...men en varm tråd kan lune os medens vi er nedkølede, så hop trygt med på Forfra"slæden"...og endnu en gang tak til Gerner for en fremragende jubilæumstråd -og selvfølgelig også tak til alle I andre 33 bidragydere.(y) (y) (y)

:-) Per

Her bro til Gerners 2. del

www.fugleognatur.dk...show_message

-og her bro til Gerners første del

www.fugleognatur.dk...show_message



Foto: Per Taudal Poulsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: