Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

3. februar 2012

Studie fotografering af insekter - lyssætning.

Jeg har fået nogle spørgsmål vedrørende lysopsætning til fotografering af insekter. I den seneste tid har jeg leget lidt med, at tage billeder af min fars insekter, Ole Mehl, og derved er jeg kommet frem til nogle gode teknikker der begrænser refleksioner og og giver en optimal lyssætning.

Som udgangspunkt har jeg brugt plastik-skåle indkøbt i Ikea til 16 kr. Dem har jeg skåret hul i toppen på, så objektivet har frit adgang til objektet.

Som lyskilde kan der bruges almindelige skrivebordslamper. Der skal dog som minimum bruges bruges to.

Det matte plastik i skålene gør, at lyset brydes og fordeles jævnt rundt om objektet. Samtidigt mindske refleksionerne.

Jeg har netop spenderet 300 kr. på en brugt luplampe, som sikker også mange af Fugle og Natur''s brugere ligger inde med. På den har jeg fjernet forstørrelsesglasset og afmonteret støttearmen. Som det ses på billedet, så er dette ganske givet den aller bedste løsning. Det siger dog sig selv, at pæren skal være cirkulær for at udnytte dens potentiale.

Billeder taget med ligende opsætning kan findes under Ole Mehls billeder.



Foto: Martin Mehl

De senest indberettede arter i Naturbasen: