Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

5. februar 2012

Fugle i haven

Hej, undskyld mit ligt trælse spørgsmål, men jeg kunne godt tænke mig at vide hvad jeg kan gøre for at få flere ynglende eller fastboende fuglearter i haven. især sangere vil jeg meget gerne have i haven.

Af fastboende arter i min have kan jeg nævne musvit, blåmejse, grønirisk, skovspurv, gråspurv og solsort.

Om vinteren søger bla. Jernspurv, Rødhals, Sjagger og i år også Dompap og Kvækerfinke til haven efter føde. Jeg ved at alle de arter bortset fra Kvækerfinke yngler i landet, så hvad kan jeg gøre for at de bliver i haven året rundt?

Jeg fodre med solsikkefrø hele året rundt.

Her for nyligt gravede jeg en lille havedam på ca. 1,5 x 1 meter i min kolonihave der kun ligger ca. to meter fra min rigtige have, og jeg håber at den vil tiltrække nye arter.

På¨matriklen har jeg et troldpiletræ og et hasselnøddetræ, og i troldpilen har jeg to mejsekasser hvor der yngler musvit og blåmejse. Jeg har en brændestabel der står på et statis så det ikke røre jorden. Jeg har en høj ligusterhæk og et hjørne med højt græs og ukrudt. Græsplænen er fuld af jordpletter og græsset er tørt.

I kolonihaven har jeg hindbær, brombær, blåbær, mosebølle og tyttebærbuske. Der er to æbletræer og noget rdodendronkrat, den lille havedam og et lille skur med mange huller. Der er en kompostbunke og græsplænen er velfriseret.

Hvilke planter skal der plantes, hvilke redekasser skal der sættes op, og hvilke andre praktiske ting ville være gode at have? Og hvad skal jeg gøre for at de små sangere vil bo her?



Foto: Hjalte Kjærby

De senest indberettede arter i Naturbasen: