Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

9. februar 2012

Hvad er et godt ”Landskabsfoto” og foto af ”Folk i felten” på Fugleognatur?

På Fugleognatur bliver der indsendt en del landskabsbilleder af de mange spændende naturlokaliteter der er i landet. Personligt foretrækker jeg foto som fortæller noget om lokalitetens naturhistorie, hvilke naturelementer der findes på lokaliteten, kulturhistorien som har eller har haft betydning på lokaliteten og gerne også med dele af lokalitetens fauna og/eller flora.

Når det handler om ”Folk i felten” så må det være en slags portræt af enkelt personer eller af grupper, men jeg synes det bliver kedeligt og uinteressant år der mangler personens/gruppens forhold til naturen.

Det er naturligvis ikke min opgave at lege administrator her på siden, men en mening og en holdning har jeg vel lov til at lufte. Og her i den bidende kulde kunne det måske varme lidt med en lille diskussion på siden. Intet er så godt som et lille skænderi når man fryser ;-)

Men jeg efterlyser måske nogle lidt tydeligere retningslinjer eller holdninger til disse foto! På den anden side er det måske også en styrke på langt sigt, at administrator har en ret liberal holdning til den slags foto.

Nogle få eksempler på ”Landskabsfoto”:

Kælderbanke af Lars Jørgen Grønbjerg: www.fugleognatur.dk...lokpic_showlarge

Knopsvanen - Danmarks nationalfugl. Af Anna Getman: www.fugleognatur.dk...lokpic_showlarge

Godt vandhul i en remise af Henrik Bringsøe: www.fugleognatur.dk...lokpic_showlarge

Kommentar: Alle tre foto synes jeg er i den bedste kategori. Heldigvis er der mange flere!

Af de mere anderledes og utraditionelle vil jeg gerne fremhæve f.eks. :

Færger, fiskeri og fugle af Kresten Hansen: www.fugleognatur.dk...lokpic_showlarge

Kommentar: Det er altid spændende med den slags overraskelser når mennesker/maskiner møder naturen!

www.fugleognatur.dk...lokpic_showlarge

Kommentar: Suppleret med en god tekst – der er en historie bag dette foto.

Stemningsbilleder fra lokaliteter:

Træer af Rune Larsen: www.fugleognatur.dk...lokpic_showlarge

Kommentar: Ofte får man flotte foto i kassen efter en god tur i naturen og man fristes til at sende dem ind til F&N. Dette foto er måske smukt (det synes jeg), men hvad kan man egentligt bruge det til? Siger det noget om lokaliteten? Det er lidt ligesom flotte solnedgange med en sort horisont og en hel farvelade af sol og himmel og skyer i gul/orange/røde farver. I tidligere tråde er det vist blevet kaldet for ”postkortbilleder”

Folk i felten:

Finn Krone ved knækket bøg af Ole Martin: www.fugleognatur.dk...lokpic_showlarge

Kommentar: Et portræt af bedste kvalitet, efter min mening. Billedet siger alt!

En god snak på falderebet af Henrik Bringsøe: www.fugleognatur.dk...lokpic_showlarge

Kommentar: Jo, tak for et godt portrætfoto af undertegnet, men egentligt synes jeg ikke, at den slags foto hører hjemme på F&N. Ligeså lidt der gør, når der bliver fotograferet såkaldte ”twitchere” som kigger op i himlen efter fugle, men hverken himmel eller fugle bliver vist på foto.

Mvh Rune



Foto: Et paradis fra Paradisbakkerne

De senest indberettede arter i Naturbasen: