Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

12. februar 2012

Lille rød svamp på løvtræ

Hej alle!

Jeg var i anledningen af tøvejret en tur rundt i forst-botaniskhave, for at få mig en dosis diversitet og luft.

Her ville jeg udforske et fældet løv træ, og der var hurtigt gevinst i form af kløvblad, men der var også noget andet der fangede min opmærksomhed. Inden i barkens furer sad små røde tæpper af svampe.

Individuelt var svampene meget små (0,3-0,2 mm), og det var nærmest kun muligt at udpege de enkelte frugtlegemer med lup. Under luppen lod disse til at være globulære og dybt røde. Hvis der er nogen der har en ide om hvor svampen hører til henne, ville jeg blive meget begejstret!

Jeg har desværre ikke fået billeder, og heller ikke taget eksemplarer med hjem (Der er indsamlingsforbud i haven), men jeg tager gerne afsted igen hvis der er nogen der mener at de kan hjælpe. Hvis og kun hvis der er nogen der mener de kan bestemme den ved mikroskopi, vil jeg også gerne driste mig til, at tage nogle enkelte frugtlegemer fra stammen og sende dem videre.

Venligst

Sander Boisen

De senest indberettede arter i Naturbasen: