Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

22. februar 2012

Hvilke ænder?

Fredag den 17. februar så jeg i tusindvis af ænder fouragere i Åkrog bugt ved Feddet, lige vest for Agernæs og Helnæs på sydkysten af Fyn. Jeg kunne ikke bestemme dem, da de var i modlys.De lå i det åbne vand, lige på kanten af isen, der dækkede den første del af havet, ind mod kysten. Deres adfærd var meget urolig. De fløj hele tiden op i kæmpestore flokke, som gav brusende genlyd fra isen. Mit gæt er at de lå i en stor fiskestime og åd. Det blev plasket og regeret og flyttet rundt.Jeg har været inde på dof-basen og se om der skulle være registreret noget fra området. Det eneste jeg kunne se, var 2000 Troldænder ved Helnæs på østsiden.Jeg så betydelig flere. Jeg har nogle elendige billeder. Måske der er nogle her, der kan tyde hvilke ænder det drejer sig om???

Mvh. Dorthe


Foto: Dorthe Mikkelsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: