Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

22. februar 2012

Nu går den store billefangst

Jeg længes jo så skrækkeligt mod lunere tider, som sikket mange af jer. I år skal billerne ikke have fred.

I mellemtiden kunne jeg tænke mig at høre lidt om hvordan I fanger biller.

Jeg har været til foredrag med Jan Boe Runge som fortalte om sine mange fine fangster og ikke mindst gjorde hans tegninger af snudebiller mig helt mundlam, og det er ellers ikke tit det sker.

Jeg bruger selv at fylde en fotobakke med materiale, f.eks. smuld fra henfaldne træer eller en gang skovbund og så gennemsøger jeg det så godt jeg kan, mens jeg håber at der ikke er for meget som flyver væk eller undslippe over kanten inden jeg får det indfanget i ”sugerøret”. Men det er jo alt for tidskrævende og ineffektivt.

Jan fortalte om hans sigtemetode som vist nok går via et helt almindeligt dørslag og en række spande. Og desuden om at han bruger ”lokkemad” i form af rå løg og ananasskiver (dette vist nok især til bukke)

Jeg har læst Heterocerus og fundet følgende lokkemetoder

- Lys

- Frugt, rådden eller frisk især ananas

- Nedgravede løg (rådne?)

- Vineddike

- Ost i faldfælder

- Ådsler – pattedyr og fugle

- Hønse eller duegødning

- Faldfælder

- Sigtepose

- Bankning

- Flaskefælden til vanddyr

- Vinterfangst i startuer, hvor man tager en hel startue med hjem og nedsænker den i et kar med vand for at tvinge dyrene frem.

Er der nogen der har lyst til at dele om deres erfaringer med fangstmetoder og måske endda med billeder?

/Marianne

De senest indberettede arter i Naturbasen: