Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

25. februar 2012

Problematisk svane

For en måneds tid siden - d. 19 januar for at være præcis. Stødte jeg på en svane i Lille Vildmose som jeg umiddelbart dømte pibesvane, men da jeg fik set ordentligt på den blev jeg mere usikker på bestemmelsen.

Et billede af svanen kan ses her: naturephotos.dk/NaturePhotos_show_pic_search.php

Der stod en flok sangsvaner 10-15 meter fra denne svane og disse var tydeligt større end svanen på billedet, men jeg var ikke i stand til at få et billede hvor disse kunne ses samtidigt med denne svane.

Jeg mener selv, at der må være tale om pibesvane ud fra følgende:

Først og fremmest var denne helt klart mindre end sangsvanerne, "hovedformen" med det let nedad bøjede knæk på et ikke specielt stort næb og mit "overordnede indtryk" af fuglen var pibesvane.

MEN mængden af gult på næbbet passer ikke på pibesvane med det gule felt der går frem under næseboret - i følge Fugle i Felten kan man opleve pibesvaner med gul trekant, men den når ikke frem til næseboret.

Kort sagt står jeg med en svane, jeg ud fra fremtoning og generelle indtryk vil kalde pibesvane, men hvor den gule næbkarakter ikke passer.

Spørgsmålet er så hvad der bør vægtes højest det gule næb der passer på sangsvane eller alle de andre karakterer der i følge min bedste overbevisning siger pibesvane?

Jeg har desværre ikke yderligere billeder, der kan hjælpe til identifikationen.

De senest indberettede arter i Naturbasen: