Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

26. februar 2012

Nye vigtige tiltag på Svampeatlas.

Til alle svampeinteresserede på Fugle og natur!

Nye tiltag i Svampeatlas!

Der er kommet vigtige nye tiltag i svampeatlas (www.svampeatlas.dk), som gør at også svampeinteresserede brugere på F&N kan får virkelig megen glæde af siden, hvad enten man ønsker at indrapportere fund, eller ej!

Eneste betingelse er at man logger på, og det kan kun ske hvis man har et password. Enhver kan oprette et brugernavn og bede om et password – der er dog op til et par dages ekspeditionstid.

Det nye tiltag er at der er kommet 2 nye iconer, for hver rapportering:

Hvis man trykker på det første kommer der en ny side frem med følgende oplysninger.

I venstre side:

Foto af et fund

krav til validering

økologiske strategier (nedbryder, parasit, mykorrhizadanner osv.)

rødlistedata

antal fund i svampeatlas

værter

Højre side

Udbredelse i Danmark

Fordeling på årets måneder

Fordeling af fund de sidste 10 år

Fordeling på de 10 hyppigste værter

Til højre for det første symbol er et symbol der får brugeren over på mycokeys hjemmeside

Der står en kort karakteristik af den pågældende slægt, i følgende rækkefølge:

Basisinformation

Systematik

Kendetegn

Slægtsbeskrivelse

Udvalgte referencer

Efter hver af disse overskrifter står der vis – ved at gå ind i disse kommer der så disse informationer

Fotos

Jeg kan ikke anbefale disse guldgruber af oplysninger varmt nok, og vil varmt opfordre jer til selv at afprøve dem 

Selv har jeg opdaget at jeg ikke kan få fotografierne frem på min foretrukne hjemmeside firefox, men kun på Internet explorer, men det skyldes muligvis en fejlindstilling hos mig, så prøv begge to.

Ps. Jeg har i et stykke tid forsøgt at skrive noget om validering for de enkelte svampearter på F&N, i imidlertid står kriterierne for validering som nævnt på svampeatlas. Jeg har tilstræbt noget lignende men formuleringerne er naturligvis ikke altid de samme.

Det er ikke et udtryk for bondefangeri, eller et skjult ønske om med vold og magt at få alle svampeinteresserede brugere på F&N til at rapportere på svampeatlas; men et ærligt ønske om at går opmærksom på en fremragende kilde til mere information. At jeg har en dobbeltrolle som validator begge steder er i denne sammenhæng helt underordnet!

Mange hilsner

Torbjørn


De senest indberettede arter i Naturbasen: