Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

11. januar 2007

Alger på sne og is?

Hej!

Jeg har arbejdet de seneste to år som guide på en gletcher i Norge. Svellnosbreen nær Spiterstulen i Jotunheimen.

Vi guider "almindelige" mennesker op på den smukke bre (gletcher) og fortæller på vejen til breen om naturen og historien i området. Fed tjans, og jeg har indtrykket at det også er en stor oplevelse for deltagerne.

Når vi kommer op på breen og har gået igennem de første smukke huler og sprækker, fortæller jeg om selve breen, hvad en bre er og historien om breer.

En af områderne jeg ofte kommer ind på er de alger der vokser på overfalden af breen. Grønalger der er røde. Det røde lag er et pigment som beskytter grønkornene mød strålingen fra sollyset. Clamydomonas nivalis har jeg fået fortalt de hedder.

De skulle kunne bevæge sig op og ned i snemasserne alt efter hvor der er bedst at danne fotosyntese, og de er en af årsagerne til det sorte lag som dannes på is og sneoverfladen overalt på breerne. Samtidig med at støv og jord blæser ind på breen fra omliggende områder. Ganske lidt af det skulle også kunne være forurening (menneskeskabt). Det sorte lag danner åreringe i ismasserne, så man til tider kan tælle alderen af isen.

Nu er mit spørgsmål så... Er det korrekte oplysninger om denne clamydomonas og kender nogen til mere information? Har hørt noget om forskning på denne alge, men har ikke fundet det.

Derudover finder jeg ofte andre formationer som ligner alger på is og sneoverfladerne på breen. Gule og brune dannelser som jeg ikke kan forklare med støv og jord. Kender nogen til andre alger på is og sne?

Jeg er klar over at de døde alger når de nedbrydes må fremstå med andre farver, og det er da også ofte i små vandløb, i små fremstød at jeg finder disse farver, altså hvor partikler kan fanges fra vandet. Men findes der virkelig kun denne ene alge der kan vokse under disse forhold.

Jeg vil lave en lokalitetsbeskrivelse over Spiterstulen og området rundt det snarrest, hvor jeg vil beskrive mine guidede turer, samt alt det spændndende jeg har fundet i området. Svampe, planter, sommerfugle, insekter osv.

Har desværre ikke på stående fod et billede af algenformationen, men her er et blærebillede af mig selv :)

På forhånd tak for hjælpen!

Mvh.

Mathias



Foto: Mathias Andreasen

De senest indberettede arter i Naturbasen: