Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

3. marts 2012

Redekasse til natugle?

Hej

Jeg overvejer at opsætte en redekasse til natugler eller tårnfalke, vi har et tårnfalke par i området, så kan ikke være sikker på hvem der evt. vil benytte redekassen. Men jeg er kommet i tvivl om placeringen og om det i det hele taget er en god ide.

For at tage det sidste først, så er jeg bange for at skræmme vores stære væk, som i kan se på (billede nr. 1), så har vi 16 stærekasser sat på stolper i venstre side af vores have (12 på dette billede, har sat flere op siden), sidste år var der unger i 8 af redekasserne. Jeg er bange for at hvis jeg sætter en uglekasse op at så vil stærene ikke være i haven mere, natuglerne kommer jævnligt i vores have, men det er måske ikke det samme som hvis de havde, mere eller mindre permanent ophold i vores have?

Jeg har to, syntes jeg, valgmuligheder med hensyn til placering af redekasse til natuglerne, det første er i højre side af haven (billede nr. 2) her vil redekassen blive placeret på en stolpe som, jeg har gjort det med stærekasserne, her vil kassen vende mod nord, og der vil være frit udsyn over markerne, problem her er at der ikke er nogen træer mellem stærekasserne og uglekassen, der er ca. 40 – 50 m over til venstre side hvor stærekasserne er, men er det nok?

Anden mulighed er at placere uglekassen, også i højere side men tætter på huset, der er dog nogle træer, buske osv., mellem huset og der hvor uglekassen evt. skulle placere, her kan jeg vælge at placere ugle kassen i et stort træ eller på en stolpe (tror det bliver stolpen), fra denne placering er der længer over til stærekasserne, og der er nogle træer i mellem, så der ikke er direkte udsyn, men der er stadigvæk frit udsyn til markerne (billede nr. 3) og redekassen vil vende mod øst, jeg kan selvfølgelig dreje den lidt så den vender mod nord øst, men de skal vel helst kunne flyve frit fra redekassen, altså at der ikke må være nogen grene i vejen. Håber i kan hjælpe med at tage denne MEGET vanskelige beslutning :)

Hilsen Lene



Foto: Billede nr. 1

De senest indberettede arter i Naturbasen: