Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

10. marts 2012

ravne-rede

...sad med min veninde på en bænk og drak transethermo-the ved dådyrene ved rideskolen i Fuglsang-skoven i Erritsø ved Fredericia. Det er et sted med masser af motionister, ryttere, og børnehavebørn på udflugt. Her er også en parkeringsplads og en legeplads. Et par ravne fløj rundt i området og var meget højrøstede. Som ravne nu er, når de er i hopla. Vi gik hen og undersøgte det træ, de hele tiden endte i. En stor bøg inde i dådyrenes indhegning. Omkranset af (meget benyttede)stier til alle sider i ca 50 meters afstand og med ca 50-60 meter til en offentlig legeplads og rideskole. De sad i træet med de 2 reder og skræppede. Rederne var vel 20-25 meter oppe.. De mange motionister og dådyrfodrende familier lagde vist ikke specielt mærke til fuglene. Måske fordi der er så mange råge-kolonier i Erritsø/Fredericia...? Det der undrer mig er, hvorfor de dog ikke holder deres mund ? Selvfølgelig er ravne vel ikke længere forfulgte fugle, men det kan da ikke være en fordel, at påkalde sig så meget opmærksomhed til reden ? Hvis jeg ikke havde lagt mærke til deres skræppen og flagren rundt i træet, havde jeg aldrig opdaget dem. Og aldrig gættet, at de kunne finde på at bygge rede "et så offentligt sted". På vej hjem, så jeg endnu en rede ca 130 meter derfra, der også kunne være en gammel ravnerede. Spændende.

MvH Ole

De senest indberettede arter i Naturbasen: