Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

13. januar 2007

Skal padden i kælderen have hjælp?

Har lige været nede i min kælder, og så i et hjørne en tykmavet frø/tudse. Jeg aner absolut intet om padder, så jeg kiggede intenst på den i lang tid. Efter at have kigget galleriet igennem, kunne det godt være en butsnudet frø. Den var ca. 3 cm i bredden og 4 cm i længden. Den var brunlig, på ryggen var den mørkere end på siderne, hvor farven var svag orange/brunlig. Og så havde den mørke pletter. Sikkert en håbløs beskrivelse, men det ligner den butsnudet frø Søren Tolsgård har taget i oktober 2006 (fra galleriet). De andre butsnuede lignede den slet ikke.

I og for sig er det faktisk ikke arten, jeg er interesseret i (selvfølgelig er det altid rart at få stillet ens nysgerrighed), jeg vil nu hellere høre, om padden skal have hjælp. Skal jeg sætte den udenfor, eller lever den monstro fint af bænkebiderne og edderkopperne i kælderen? Det er et gammelt hus jeg bor til leje i, og der er et afløb i kælderen, hvor der altid er vådt omkring. Den kunne såmænd godt være kommet op under gulvristen. I sommers fandt jeg 3-4 små frøer dernede som jeg satte udenfor. Måske en har gemt sig dernede lige siden. Det er vel for koldt nu, til at "sætte den fri", og ville den normalt være gået i hi nu, hvis det ikke havde været så lunt i vejret?! Men hvis den nu stadig er der til foråret, skal den så ikke ud i haven (den skal godt nok lige hoppe 10 minutters tid før den er nede ved Vejlesøen). Dyreven er man jo, og jeg ønsker så bestemt også at hjælpe denne kære padde. Håber I kan hjælpe mig.

Venlige hilsner

Charlotte

De senest indberettede arter i Naturbasen: