Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

19. marts 2012

Dolichovespula, Vespula etc

Hej Forum,

Her kommer så den anden fra samme skærmplante. Den giver problemer, og jeg problemer med at blive enig med mig selv, hvad retning, det går.Juellund/Køge 20. juli 2011. Det er en hun. Dyret er meget gul i sig selv, og har meget gult på første antenneled med også på tredie. Den gule linie bag øjet strækker sig helt til kindbakkens overkant. Det i sig selv samlet udelukker en del. Abdomen er speciel med meget rødt islæt og ret meget gult, og iøvrigt ret umulig ift alle muligheder. Meget lange hår over det hele. Det tyder efter min mening meget på en snylter. Det røde peger på en rufa snylter, og ja, så er jeg jo henne ved V. austriaca?? D. media passer dårligere.. Kompositionerne og tegninger i hovedet samt thorax passer rimeligt til austriaca, men abdomen er helt umulig. Jeg har fundet sammenligninger på University of Alberta www.biology.ualberta.ca...89v_austriaca og BioLib, som har billeder af hunner www.biolib.cz... men der er væsentlige forskelle på abdomen, lige to farveskjold klistret oven på hinanden. Taknemmelig for lidt debat om/af dette eksemplar. Mvh Bjørn

De senest indberettede arter i Naturbasen: