Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

4. april 2012

Vinterfodring af fugle - hvad nu?

Efter jeg begyndte at vinterfodre havefuglene for flere år siden er der blevet flere og flere skovspurve. Nu ved jeg slet ikke hvor mange der yngler under taget - men jeg tror der er 10-12 par nu. Er der lavet nogle undersøgelser eller er der nogen der har et bud på hvad det betyder for det øvrige liv i haven. Specielt sommerfugle/larver og pupper og andre insekter i haven. Når fodringen stopper bliver der jo et stort minus i tilgængelig føde i haven. Det skal så dækkes på andre måder. Jeg må formode at jeg er med til at sikre at flere fugle klarer vinteren og måske også slår sig ned her. Spurvene ser ikke ud til at have territorier som havens andre fugle så det er vel kun føde begrænsningen der sætter antallet. Fortsat fodring gennem sommeren hjælper vel bare til med endnu flere spurve.

De senest indberettede arter i Naturbasen: