Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

22. april 2012

Hvidvinget korsnæb yngel?

Hej alle

Her til morgen luskede jeg i Nedergård Skov nord for Rørbæk Sø i Midtjylland, da jeg pludselig fra et lærketræ hørte en gråsisken - I ved, det der knastørre, metalliske kald, som de grå siger, når de flyver rundt i sangflugt (ikke trillen!).

Alligevel blev jeg dog en smule mistænksom og checkede fuglen for hvidvinget næb, og stor var min forbavselse, da det viste sig at være et næb. Desværre uden store hvide vingebånd. Øv. Men den kaldte stadig som en hvidvinget, endda med et klart trompetkald (!), og da jeg kiggede nærmere efter, kunne jeg se, at det var en ungfugl, og at den faktisk havde hvid bånding på vingerne. WHAT?!?!

Jeg nåede et par billeder i modlys, men i forsøget på at nå om i medlys, skræmte jeg kræet bort. Kan I ud fra billedet konfirmere en ung hvidvinget, og er det så ikke hjemlig yngel?


Foto: Morten DD Hansen

De senest indberettede arter i Naturbasen: