Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

24. april 2012

Vores solsort i haven og den forsvundne rede



Forespørgsel



Må jeg stille et spørgsmål, der ikke angår sjældne arter eller utydelige billeder?

Det handler om vores solsort i haven. For et par uger siden så jeg, at der var lavet en solsorte rede i buksbom''en lige uden for mit kontorvindue ud til haven, og efter nogen tid lå hunnen der også på tre lyseblå æg. Jeg satte nogle små plader for vinduet, så ikke vores bevægelser indendørs skulle forstyrre idyllen, for jeg sætter meget pris på denne fugl og dens sang.

Når en af mine børn kom, kunne vi forsigtigt observere fuglen på reden og glædede os til, hvis der skulle komme unger en dag. Reden var tilsyneladende godt beskyttet i denne busk, ca. 75 cm fra jorden og samme afstand til et kirsebærtræ. Vi så altid kun hunnen på reden, hun var også ofte væk, formodentlig for at finde føde, og hannen så vi ikke ved reden.

Stor var derfor min undren en dag, da jeg kiggede ud og så, at reden stod på skrå i busken, æggene væk, og naturligvis også fuglen. Der var ikke spor af æg nede på jorden eller af rester af æg. Jeg satte reden lidt fastere i busken i håb om, at fuglene ville eller kunne genoptage en ny ynglesituation, hvis hunnen kunne blive stimuleret til det.

Endnu større var min undren, da jeg nogle dage senere konstaterede, at nu var også reden væk... og jeg har virkelig ledt omkring, der var intet spor.

- - -

Mine spørgsmål går på følgende:

1) Hvad har mon været ansvarlig for, at reden blev tømt og æggene forsvandt? Der er katte i haven. Men reden er godt skjult, og jeg mener bestemt ikke, det er muligt for en kat at kunne række frem til reden fra kirsebærtræets stamme. Vi har også skader, men så ville jeg forvente at finde rester af æggeskaller på jorden, og der var ingen spor, hverken her eller i reden.

2) Hvordan kan reden være blevet fjernet? Dette er nok det mest besynderlige. For man kan vel ikke forestille sig, at fuglene har følt sig forstryrrede og selv transporteret den væk? Både hannen og hunnen (hvis det er de samme) stadig er stadig i haven, men jeg har ikke kunnet se, om de har fået plads til reden et andet sted.

Det er egentlig beskæmmende, at jeg må spørge om dette, for jeg er selv biolog, omend i en helt anden retning.

Jeg håber dog alligevel på et opklarende svar, ikke mindst for min 8 årige søn.



Venlig hilsen,

Niels Arbøl








De senest indberettede arter i Naturbasen: