Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

25. april 2012

Osmia, sandsynlig i Melanosmia gruppen?

Hej Forum,

Fra Juellund/Køge 19. april

Sidst på eftermiddagen. Jeg stod og ventede på hjemadgående Andrena hunner, som erfaringsmæssig havde forkærlighed for træflisbunken. Troede først at det var en A. clarkella, men det blev helt klart i søgeren, at det var det ikke. Det er en Osmia, sandsynlig hun efter adfærd at bedømme. Har haft den på HymIS www.forum.hymis.de/viewtopic.php som kender typen, men den er helt gal med flyvetiden (alt for tidlig). Jeg har spurgt en Biodiversity gruppe i Scotland, som peger på Melanosmia-gruppen, men ellers er "blank". Jeg har læst Henning Bang Madsens status på Osmia fra 2010 og er stoppet op ved O. maritima, hvor der også findes svensk beskrivelse og foto på nettet. Dansk art og rødlistet i Sverige. God fotosammenligning, men er stadig rigtig gal med flyvetidspunktet (maj) og her også levested. I Sverige lever den på kysten Halland/Skåne. - Der er måske en helt ligetil forklaring. Kan nogen hjælpe. Vi savner Kent Runge Poulsen. - Jeg tager en anden Osmia fra 2010 op igen, problemstillingen ligner.

Mvh Bjørn


Foto: Bjørn Grøn

De senest indberettede arter i Naturbasen: