Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

4. maj 2012

McDonald''s natur

Jeg sidder & bakser med at konkretisere en idé, som Jan G. Larsen på Naturhistorisk Museum for nylig kastede op i luften. Rigtigt udført kan det blive genialt, hverken mere eller mindre.

Målet er en slags franchise-koncept for museal naturformidling. Du kører på motorvejen et sted i Europa, ser N-skiltet og holder ind. Her er der ligesom hundredvis af andre steder i Europa anlagt en hektar helt standardiseret modul-landskab (sand, sten, ler, fliser, grus, fuglekasser, søer osv.), hvortil lokale dyr og planter indvandrer. På tværs af Europa vil publikum derfor selv kunne iagttage, hvad klima og landskab betyder for naturen. Vi formidler det, bl.a. via en eller anden form for elektronisk platform a la F&N.

Vi har altså at gøre med en naturhistorisk parallel til McDonald''s. Men afhængigt af det omgivende landskab samt klimaet bliver nogle steder frodige, andre knastørre. Nogle steder har frøer, andre hugorme, nogle har glimmerbøsser, andre har vildt fede hitbiller.

Det endelige projekt skal EU naturligvis ind over, men idéen skulle da gerne være bæredygtig rent kommercielt. Men i første omgang vil jeg lave en konceptbeskrivelse, som kan bruges som udgangspunkt for det store ansøgningsræs. Her skal jeg bruge en hulens masse fornuftige indspark. Er det en idé, I vil skyde ned med det samme, eller kan I også se potentialet? Hvem kunne tænkes at være med til at pønse på idéudviklingen.


Foto: Morten DD Hansen

De senest indberettede arter i Naturbasen: