Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

7. januar 2005

Billedbehandling med Adobe Photoshop Elements 2.0

Billedbehandlingsprogrammet leveres sammen med mange digitalkameraer. Jeg tror, det er standard, når vi snakker om Canon digitalkameraer.

Her er et par erfaringer jeg har gjort mig bl.a. i forbindelse med billeder, der er uploaded til dette forum. Jeg har ved selvsyn kunnet se, at de fleste af mine billeder er ikke behandlet optimalt i billedredigeringen på grund af manglende erfaring med værktøjet.

Her følger en forenklet procedure, som jeg nu groft sagt følger ved billedbehandlingen udfra de erfaringer jeg indtil nu har gjort mig:

1. Det udvalgte billede beskæres til den ønskede udsnit med Crop tool og aktivering af front image i menubaren. Beskæringen her bevarer oprindelig billedstørrelse og er det samme som at anvende digital zoom på kameraet, d.v.s. at jo hårdere beskæringen er jo mere grynet bliver billedet afhængig af kameraets billedkvalitet (antal pixel i et billede). Beskæring af billede med samtidig reducering af billedstørrelse gøres ved at bruge Crop tool og trykke på Clear i menubaren.

2. Herefter bruges Resize funktionen til at reducere billedet til ønsket størrelse jfr. upload reglerne. Husk i den forbindelse først at sætte Resolution til 72, der passer til skærmens opløsning/kvalitet.

3. Efter beskæring og reducering korrigeres billedet for -lys/mørke -kontrast -farvemætning m.m. udfra den størrelse, som billedet nu har.

4. Når et billede reduceres (og det gør det jo altid, når det skal på nettet), er det mere eller mindre uskarpt, hvorfor det som hovedregel er nødvendigt at gøre det skarpere. Her kan funktionen Unsharp Mask (manuel skarphedsindstilling) under Sharpen bruges, og nu kommer der noget vigtigt. Radius i denne funktion må ikke være for høj (jeg bruger nu efter erfaring mellem 0,2 og 0,3). Jo større værdien er jo hårdere (mere grynet) bliver billedet i skarpheden. Amount i % bruges efterfølgende til at regulere selve skarpheden. Som eksempel har jeg vedlagt skovspurvene (tidligere brugt som eksempel) i en ny og efter min mening bedre udgave (blødere skarphed 0,2 mod 0,5 i det oprindelige billede). Treshold er sat til 0 (jeg bruger den ikke).

5. En særlig teknik er i den forbindelse at bruge lassoen til at udvælge fuglen/objektet, der skal gøres skarpere. Hermed opnår du at bevare sløret/blød baggrund, som oprindelig på billedet.

6. I visse tilfælde kan det være ønskeligt at fremhæve tegningen i f.eks. en fugls fjerdragt eller øjne. Her kan du med forsigtighed bruge funktionen sharpen edges under sharpen til at fremhæve overgange mellem lys og skygge. Igen kan lassoen bruges til at udvælge det område, hvor funktionen skal bruges.

7. Når billedet efterfølgende gemmes vælges den kvalitet, der maksimalt kan anvendes udfra den billedstørrelse, der kan uploades. Til dette forum er det 100 K.

8. Såfremt billedet ikke efterfølgende har en acceptabel skarphed er det fordi det enten er rystet eller ude af fokus. Og det kan billedbehandlingen ikke gøre noget ved.

9. Afprøv det færdige billede i eksempelvis Windows billedfremviser for at vurdere resultatet.

Når vi taler om papirprint af billeder gælder der helt andre regler. Ofte er det sådan, at mange billedprintprogrammer automatisk foretager optimering af skarphed, støj m.m.

Thomas Nykrog har på Politikens Forlag skrevet en bog om digital fotografering og billedbehandling, som jeg synes er god.



Foto: Uffe Pedersen

De senest indberettede arter i Naturbasen: