Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

15. maj 2012

Villerslev Mose i Sydthy - en ny gammel natur- og miljøsag

Jeg starter her en tråd op omkring Villerslev Mose i Thy. Der er en aktuel sag omkring mosen, der involverer udledning af okkerholdigt vand p.g.a. fornyet og øget afdræning til sø, oppløjning af §3-0mråder og ødelæggelse af levesteder for Bilag IV-arter, bl.a. Hasselmus, Spidssnudet Frø, Odder og måske Stor Vandsalamander.

Jeg er i kontakt med ejeren af Villerslev Mose Thorvald Thomassen, der har sendt mig en række sagsakter omkring hans klager til kommunen og Naturklagenævnet. Han har også Sydthy Fiskeland, som okkerudledningen er gået ud over.

Der er altså involveret både naturinteresser og modsat rettede erhvervsinteresse. Det er min klare opfattelse, at det er naturinteresserne, der er helt afgørende for Thorvald, men at påvirkningen af hans fiskesø selvfølgelig også betyder noget.

Thorvald har også søgt at få støtte til sine klager fra DN, men efter hans opfattelse uden rimeligt resultat. Og det gælder både den lokale DN i Sydthy og DNs landsorganisation.

Thorvald er også mildest talt utilfreds med den måde kommunen har håndteret sagen på, og finder, at den i udbræget grad varetager lokale store landbrugs interesser, bl.a. et stort svinebrugs.

Omkring Villerslev Mose sendte Thorvald mig et link til en optagelse fra 2002, der ligger på Bo Skelsmoses hjemmeside, der fortæller om mosen og odderen, og giver et indtryk af området: www.naturriget.dk...2002

Sagen er sprængfyldt af natur- og miljøpolitik og indvolverer i aller højeste grad kommunernes rolle omkring naturansvar.

Bl.a. må man jo ifølge lovgivningen ikke ødelægge levesteder for bilag IV-arter. Thorvald har gjort kommunen opmærksom på forekomsten af bilag IV-arter, og de har, som de er forpligtiget til, underrettet naboen, som tænker i baner af oppløjning. - Det ser ud til, at kommunen ikke vil give ejeren (naboen) et påbud, men det er næppe helt afklaret, og nu ligger sagen i naturklagenævnet.

Jeg starter tråden her, fordi der ganske sikkert findes flere, der kender området bedre end jeg, der kan gå ind i sagen med opbakning.

Min egen rolle er bl.a., at jeg en af dagene vil sende en forespørgsel til DNs forretningsudvalg om, hvad de har tænkt sig, at DN skal foretage sig, og begrunde det.

Det er en meget vigtigt og principiel natur- og miljøpolitisk sag, det her!

De senest indberettede arter i Naturbasen: