Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

19. maj 2012

Orkidetyve på spil

Nedestående skriver Allan Haagesen på www.Netfugl.dk: citat

''13. maj 2012 Bjergene, Vestsjælland:

Hylde-Gøgeurt 4 opgravninghuller.

18. maj 2012 Allindelille Fredskov, Midtsjælland:

Flueblomst 5 opgravningshuller (3 det ene sted + 2 det andet sted). Opgravningsteknikken er forskellig de to steder, og det må derfor dreje sig om to forskellige personer. Det tredje sted er de 3 planter (1 med knopper + 2 vegetative) blevet stampet på, så knopstanden er knækket helt over. Der kommer derfor ingen blomster på det vigtige tredje sted i år.

Totalen i år er ny rekord med 107 eksemplarer, men ville have været 115 ex., hvis orkidétyve ikke havde været på spil, samt 3 ex. ikke var blevet spist af snegle. Optælling foretaget sammen med Jimmy Lassen.

Hold øje med Orkidétyve derude!

Den slags findes desværre stadigvæk, og det endda selv om det er muligt at købe planterne på internettet! Allan Haagesen.''citat slut''.


Netfugl er nok ikke den mest relevante hjemmeside at bringe denne sørglige historie på, derfor tillader jeg mig at bringe den hér.

Jeg har følgende kommentater til historien, der jo ikke er enestående! Men hvad kan man gøre? Tja, jeg har i årenes løb truffet flere orkidetyve på meget fine jyske orkide lokaliteter. Den ene tyv er virkelig en hardliner, der ikke viger tilbage for noget. Da jeg traf ham (iført papkasse og spade)på lokaliteten hvor Riddergøgeurt blev fundet for en del år siden, fortalte han mig, at han nu kun manglede Hvid Sækspore og Mygblomst!. Jeg blev inviteret hjem til ham for at se alle hans opgravede orkideer - også Flueblomst!

Jeg tog vel omkring 100 billeder af alle orkideerne og anmeldte ham til Politiet. Hvad skete? Ingenting - nada, ikke en skid!!

Jeg kontaktede derefter en (på det tidspunkt) meget aktiv orkideekspert. Han ville ikke foretage sig noget som helst. Han kendte i øvrigt selv en anden forhærdet orkidetyv, men da denne samtidig var hans gode ven, skulle han ikke anmeldes.

For et par år siden var jeg i en kendt plantage i Nordjylland, der huser masser af spændende orkideer Her løb jeg ind i en orkidetyv, der ganske åbenlyst vandrede ud til P-pladsen med favnen fuld af klumper indeholdende opgravede Hollandske Hullæber!!

Jeg har efterfølgende fået oplyst, at der skal være visse betingelser opfyldt FØR det måske kan lykkes at knalde en orkidetyv: 1) du skal gribe vedkommende på åstedet, i færd med fysisk at grave orkideer op; 2) du skal tage billeder af vedkommende og eventuel notere bilnummeret og 3) du skal have vidner på tyveriet!

Hvis ikke disse 3 ting er opfyldt, skal du ikke regne med at nogen vil røre en eneste finger for at knalde vedkommende tyv!! Politiet har masser af andre opgaver og enhver henvendelse til DN for at få hjælp er spild af gode kræfter.Det interesseret dem ikke! (jo jo, jeg har forsøgt!)

Alle snakker og snakker - alle er enige om, at det bør stoppes, men alle er åbenbart ligeglade.

Men man har da en fin ''akademisk'' og forarget diskussion; derfor vil orkidetyverierne fortsætte i én uendelighed. Og jeg har på fornemmelsen, at orkidetyvene godt ved, at der på det nærmeste er frit spil.

mvh. HP

De senest indberettede arter i Naturbasen: