Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

25. maj 2012

Hvad f..... hørte jeg???

Kulemosen ligger i nærheden af Langesø på Fyn. Det er en mose/eng omkranset dels af mark og dels af skov. En kat luskede ind i en mindre granlund og straks begyndte koret af fugle at skælde ud. Men én lød som noget jeg ikke har hørt før. Den bestod af 4 strofer ØØØØ hurtigt efter hinanden så en kort pause på et-to sek hvorefter den gentog de 4 strofer ØØØØ. Denne sekvens fortsatte et par minutter. Det var med en dyb og hæs stemme, alá en and, hvorfor jeg mistænker at den har en vis størrelse. Granerne stod for tæt til at jeg kunne bevæge mig derind. Kan det være en and, men hvad laver den der? Der yngler Ravn i nærheden, kan det være den??

HJÆLP- selv om det ikke er nemt.

(Jeg hader selv at svare på ? som dette, da det er fandens svært at gengive lyden, og forskellige personer vil opfatte det forskelligt:-))

De senest indberettede arter i Naturbasen: