Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

26. maj 2012

Omkring Luzula multiflora

I Schou, Wind og Lægaard 2010 : Danmarks siv og frytler angives Luzula divulgata (Langgriflet Frytle) som art og kendt fra Bornholm.

I den danske udgave af Den nye nordiake Flora (2005) angives divulgata som ssp. og ikke forekommende i DK.

Er der truffet en endelig afgørelse i dette med bogen 2010 ?

Jeg var på Fur i går og så en så afvigende Mangeblomstret Frytle, at jeg bestemte mig for at tage den med mig hjem.

Bladenes størrelse (herunder støttebladene i blomsterstanden) var påfaldende.

Ved første undersøgelse af griffellængden var jeg overbevist om, at det var den langgriflede. Men ved lidt større forstørrelse så det ud, som om de tre argrene er snoede omkring hinanden nærmest griflen, så man meget let kan tage fejl af, hvad der er griffel, og hvad der er støvfang. Ved belysning nedefra synes jeg, at det fremgår, at støvfangets 3 grene er snoede.

Jeg lægger nogle fotos ind, inden jeg - med jeres bekræftelse eller andre ideer - lægger den endeligt ind i Galleriet.

Hilsen, Hans


Foto: Hans

De senest indberettede arter i Naturbasen: