Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

26. maj 2012

Dobbeltblomstret svaleurt?

I tirsdags (22-5-12) kørte jeg ad Kulsviervej i Lundtofte. På stengærdet ind mod krematoriet var der den mest pragtfulde bevoksning af ukrudt med mest karse men også med mælkebøtter, ranunkler og andet godt. Nogle gule blomster så lidt usædvanlige ud. Jeg stoppede op og gik hen og fandt noget, der måtte være svaleurt - men blomsterne var dobbelte! Desværre hevde jeg ikke kameraet med; men da jeg bagefter googlede svaleurt, var der ikke et eneste billede af en dobbelt form.

Næste dag havde jeg kameraet med og ville fotografere dem, men, men, men - de havde været der med grønthøsteren og saneret det dejlige gærde. Slukøret vendte jeg bilen på den første sidevej. Hvad så jeg der? Inde i ligusterhækken groede minsandten den samme svaleurt. Her er der et billede. Jeg må sige, at jeg glemte at kontrollere den gule mælkesaft, men det er vel en svaleurt?


Foto: Søren Rosendal Jensen

De senest indberettede arter i Naturbasen: