Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

3. februar 2007

Masser af februar-admiraler på Samsø!

Hej alle

Hvis I kigger i dagens obs, lægger I måske mærke til 7 admiraler fra Lushage på Samsø i dag! Fra Mogens derovre fik jeg for lidt siden denne opsigtsvækkende mail, som jeg håber, han ikke har noget imod, at jeg lige videreformidler. Det er jo sensationelt:

"Admiraler har satset på overvintring i Danmark!? - eller kom de bare ikke af sted i efteråret? 7 admiraler blev i dag d. 3. februar 2007 observeret ved Lushage på Samsøs sydøstkyst over en strækning på ca. 1000 m. Admiralerne fløj aktivt rundt langs et solbeskinnet læhegn, men for det meste sad de og lod sig varme af solen. 7 - 9 graders varme. Flere af sommerfuglene var i god kondition og slet ikke slidte på vingerne. Efterhånden som de solbeskinnede strøg kom til at ligge i skygge, fløj admiralerne målbevidst ind i skoven - og dermed "væk". Mon admiralerne opfører sig på lignende vis i Middelhavsområderne, når vejret skifter fra køligt til varmt? På mig virkede det, som om admiralerne har satset på overvintring og så benytter en varm dag til at få opladet solbatterierne. Billeder vil blive lagt på Samsøs Fugle i løbet af weekenden."

COOL! Mogens finder mange sjove ting derovre. Og hermed en opfordring til, at alle vi andre lige holder øje i morgen, hvis der stadig er lidt sol. Den begynder jo at varme nu :-)


De senest indberettede arter i Naturbasen: