Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

10. juni 2012

Nyt kamera åbnede mine øjne for fuglelivet

Først en tak til jer der så hurtigt og kompetent har svaret på mine spørgsmål. Jeg er jo helt ny inden for dette felt. Hidtil har jeg mest kigget ned efter svampe. Men da jeg skulle skifte mit Canon G11 "svampe"-kamera ud, faldt valget på Nikon Coolpix P510. God pris, god opløsning og gps - at det havde en ~1000mm optisk zoom var ikke noget jeg tog for alvorligt - det var nok ikke brugbart uden et stort tungt stativ.

Men da jeg pgr. af en venefejl i det ene ben helst skal gå 4-5 km dagligt - også uden for svampesæsonen, tog jeg kameraet med. Og det viste sig velegnet til at fotografere egern og hare på passende afstand. Og så en dag mens jeg stod og fotografede en hare i Mindeparkenm ringede mobilen. Haeren løb; men mens jeg stod og snakkede i tlf. så jeg ud af øjenkrogen en brunlig fugl hoppe frem under en hæk.

Mest for sjov drejede jeg kameraet og fyrede af med venstre hånd. Jeg havde ventet af se et sløret billede af en skovspurv, så da jeg så denne stillits - og da jeg dagen efter fik en super serie af rødstjerten (se vtour.dk/fvlnatur/roedstjert/ ), var jeg solgt. Der er jo utrolig mange smukke motiver i fugleverden , som jeg aldrig før havde lagt mærke til - og så næsten lige udenfor døren.


Foto: Stillits, Mindeparken, Århus

De senest indberettede arter i Naturbasen: