Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

11. juni 2012

skader

...jeg har på det seneste været en del hjemme og besøge min mor i Fredericia. Hun bor i et alm. villa kvarter med små haver til husene. Da jeg har gået udenfor og malet og også siddet oppe på taget og lagt nye plader på, har jeg rigtigt kunnet følge med i fuglelivet. En del solsorte har reder i hækkene osv. og med jævne mellemrum skræpper de op og laver et vældigt spetakkel sammen med de andre småfugle. Pga skader. Det, der har overrasket mig lidt er, hvordan skaderne faktisk optræder som aktive jægere. Det er ikke kun sådan, at de lister sig til at stjæle fra rederne, når de er ubevogtede. Nej der udspiller sig deciderede kampe rundt i haverne hvor skaderne aktivt slås med solsortene om at komme til reder og unger. Angrebene bølger frem og tilbage. Skaderne arbejder ofte sammen parvis. Når de så er opdaget, får solsortene som regel hurtigt kaldt et tæskehold sammen. Måske 3-5 gange på en dag, kan jeg høre småfugle/skade-ballade....

De senest indberettede arter i Naturbasen: