Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

21. juni 2012

Hvordan gør jeg det bedst for Junior? (Bogfinke)

Ja, som bekendt har jeg en lille bogfinke i pleje efter at katten havde den med hjem. Den har ingen skader udover en manglende tå.

Den får larver og regnorme som "grundfoder" og om natten får den melorme og kattevådfoder. Jeg håndterer den så lidt som overhovedet muligt.

Den bor i min gamle hamsters bur (plastic med tremmelåg), hvor jeg et par gange om dagen piller den øverste del af, så den kan træne sine flyveegenskaber. Under den ene ende af buret ligger der en reptilvarmeplade, så den kan ligge lunt om natten og reden er en lille skål foret med toiletpapir. Dertil står der også en lille skål vand og en lille skål mad, hvis den beslutter sig for at spise selv. Der er ikke vand nok i til at den kan drukne.

Hvad mere kan jeg gøre for den lille piphans? Den får klæde over buret om natten.

De senest indberettede arter i Naturbasen: