Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

21. juni 2012

Stor Kærguldsmed i Bøllejungen, Tisvilde Hegn

Dagens gode vejr trak mig ned til Bøllejungen i Tisvilde Hegn. Fint med aktivitet af guldsmedene. Jeg plejer at tage nogle rundture om søen. På 2. rundtur gik jeg forsigtigt omkring et hjørne, da der nogle gange har siddet en Håret Mosaik på stedet. Da jeg rundede hjørnet faldt blikket på et vandret blad fra et siv og en citrongul trekant lyst op i øjet på mig.

Jeg blev helt konfus og det gav et sæt i mig. Det var nok til, at den forsvandt, forfulgt af nogle Fireplettede Libeller. Jeg prøvede om jeg kunne spotte den ved vandkanten, hvor de godt kan lide at sidde, men uden held. Jeg ventede en times tid på at den skulle komme tilbage, men så den ikke igen. Jeg har ikke indtastet observationen, da det hele gik meget hurtigt, måske havde jeg set syner. Grunden til min forbavselse var, at jeg ikke har set Stor Kærguldsmed på stedet siden 2007, hvor jeg så et par hanner.

Det kan være en tilfløver fra det "forbudte" sted i Ellemosen, men der skal da holde øje i den nærmest fremtid.

De senest indberettede arter i Naturbasen: