Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

17. januar 2005

Stol ikke på dit kameras lysmåler !

Lysmålingssystemerne i moderne kameraer er meget avancerede. Billedet i søgeren opdeles i små felter og kameraets computer prøver at foreslå/beregne den korrekte belysning på grundlag heraf. Det går tit helt godt, men specielt naturfotografer må ofte erfare, at systemet ikke er ufejlbarligt.

Hvorfor lige naturfotografer? Måske fordi vi ofte tager netop de billeder, hvor lysforholdene er ekstreme og udenfor det ”normale”. Nedenstående er baseret på erfaringer med Canons digitale spejlreflekskameraer, men andre kameramærker virker stort set på samme måde. Yderligere er mit udgangspunkt fuglefotografering, men principperne kan nemt overføres på andre grene af naturfotograferingen.

Det er en række standard-situationer, hvor lysmåleren ofte vil tage fejl. I disse situationer har den digitale fotograf den store fordel, at man straks efter at have taget billedet, kan vurdere billedets eksponering ved at tjekke histogrammet, som kan kaldes frem på kameraets display. Kan man se, at billedet er over- eller underbelyst, så kan man måske nå at rette fejltagelsen, hvis motivet stadig er på plads. Efterhånden får man afluret sit kamera, og kan korrigere kameraets forslag til eksponering allerede inden man tager billedet. Det nemmeste er at bruge funktionen til eksponeringskompensation – på Canons spejlreflekskameraer foregår det via det store drejehjul på kameraets bagside, som lige kan gives et drej med tommelfingeren for f.eks. at over- eller underbelyse 1/3 blænde i forhold til det, kameraet vil. Alternativt kan man bruge manuel indstilling af både lukkertid og blænde.

Typiske ”farlige” situationer for Canons spejlreflekskameraer:

1) Hvide eller delvist hvide fugle i solskin. I sådanne situationer vil mere eller mindre områder på (eller hele) fuglen næsten altid blive overbelyst, specielt hvis baggrunden samtidig er mørk. Bare synet af en hvid fugl i søgeren, får næsten automatisk min tommelfinger i aktivitet for at ”underbelyse” billedet med 1/3 blænde. Nogle gange skal der mere til, op til måske en hel blændes nedblænding i forhold til kameraets forslag. Til gengæld man også opleve, at hvis baggrunden er meget lys, så passer pengene.

2) Hvide fugle i gråvejr. Her er situationen ofte omvendt, idet kameraet vil give underbelyste billeder, og man faktisk er nødt til at blænde op i stedet, for at få en hvid fugl. Det kan man tydeligt se på histogrammet efter det første skud.

3) Flyvende fugle mod en blå himmel. Billeder af flyvende fugle, f.eks. rovfugle, mod en blå himmel er ofte underbelyste, med mindre fuglen fylder næsten hele billedfladen. Kameraet bliver snydt af den lyse baggrund og så bliver fuglen ofte underbelyst med 1/3-2/3 blænde, da fuglens underside jo ofte er mere eller mindre i skygge.

4) Siddende fugle mod en lys morgenhimmel. Det er faktisk den samme situation som under punkt 3, men mere drilagtig, fordi man bliver snydt af, at fuglen faktisk bliver belyst direkte af solen. Men en dejlig, klar morgenhimmel er faktisk så ”bleg”, at kameraets lysmåler alligevel typisk giver et billede, som er underbelyst med 1/3-2/3 blænde. Her må man som regel lige give den en tand ekstra.

Det er korrekt, at meget kan rettes, når man kommer hjem til computeren. Især hvis man benytter sit kameras RAW-format kan man ofte redde under- eller overeksponeringer på 1 blænde eller nogen gange mere.. Men har man overbelyst et billede af en Knopsvane eller en Hættemåge er der altså intet at gøre: Intet computerprogram kan hente fjerdetaljer frem i de helt hvide områder. Så det er bedre og lettere at få det så rigtigt som muligt i første omgang

Der kunne listes flere faldgruber end de fire ovenfor, men disse er de værste ”syndere”. F.eks. kan det gøre stor forskel om man har en lys fugl med lys baggrund eller en lys fugl med en mørk baggrund. Man skal altid huske, at kameraet kun giver et forslag til den korrekte eksponering. Men det er kun et forslag, som spyttes ud af en dum computer som har fået en masse forskellige scenarier puttet ind i sin database. Fotografering er stadig en kreativ aktivitet, og man skal ikke blive slave af de moderne kameraers utallige automatiske funktioner.


Foto: Kim Biledgaard

De senest indberettede arter i Naturbasen: