Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

23. juni 2012

Rød Glente?

Hej

Jeg har for nogle måneder siden set, en Rød Glente over Hem skov (ca. 500 m fra hvor vi bor), siden har jeg to gange set en rovfugl, også meget tæt på hvor jeg bor, hvor jeg er i tvivl om det kunne være Rød Glente, jeg har nogle ufattelige dårlige billeder. Jeg syntes det kunne være spændene hvis denne rovfugl, har valgt at slå sig ned her i området. Ud fra hvad der står om Rød Glente så skulle området være et godt sted for den at slå sig ned, her er MEGET bakket (der er faktisk en højdeforskel på 70% over i Hem skov), der står i min fugle bog: ”Sjælden ynglefugl i skovklædt lavland og mere kuperet skovterræn”, det har vi her i området, andre steder står der ” Den røde glente yngler i åbne landskaber med spredte skove, gerne i nærheden af vandløb, søer eller moser”, det er der også masser af her i området.

Første gang jeg så den var over Hem skov, anden gang (billede 1 og 2) var d. 06.06.12 meget tidlig om morgenen, jeg var oppe for at se Venus passagen, på et område der ligger tæt på hvor vi bor, det er et sted med nordvendte morænebakker, hvor der er en jernaldergrav, et ret specielt sted, de skriver om stedet ” særligt området mod nord ved Hem Skov, og nærområdet omkring højen henligger næsten som i bronze- og jernalderen med et lys åbent og nu ikke længere opdyrket overdrevslandskab”, her er en fantastisk stemning, med lyng og gøgeurt, her var jeg oppe med mine to hunde i flexliner, og jeg skulle lige igennem noget krat og så, så jeg denne fugl på billederne 1 og 2, dårlige billeder, men måske kan musvåge udelukkes? Kunne dette være Rød Glente? Jeg syntes det ser ud til at den flyver med et bytte?

Og så har jeg set den igen i en grand plantage, der er nabo til hvor vi bor, d.21.06.12, billederne 3 og 4, igen dårlige billeder, men man kan se at rovfuglen her har en kløftet hale.

Hilsen Lene



Foto: Rød Glente? Billede 1

De senest indberettede arter i Naturbasen: