Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

27. juni 2012

Vandplaner, lavbundsarealer, landbrug og natur - et forsøg på sammenfatining

Vandplanerne diskuteres i denne tid hæftigt. Jeg ved godt, vi er indbyrdes uenige, og at der er hvorskellige opfattelser af, hvordan de forskellige interessers vægtning skal ske o.s.v. - Og jeg ved godt, at jeg selv er alt andet end neutral ;-) - jeg er dybt engageret omkring natur og miljø.

Men kunne vi blive enige om, at diskutere ud fra følgende faktuelle grundlag. Det er selvfølgelig generaliseringer, men det vil det altid være, når man diskuterer mere overordnet og principielt:

1. At mange opdyrkede lavbundsjorder forsumper, fordi tørven (humussen) brænder af netop på grund af opdyrkningen med nødvendig dræning, som ilter tørven.

2. At meget af det materiale som hæver bundkoterne i vandløbene kommer fra markerne via landmændenes dræn. Og at meget derfor ville være anderledes, hvis drænene ledtes gennem sedimentationsbassiner, hvor udfældet materiale så kunne føres tilbage til markerne i stedet for at ende ude i vandløberne.

3. Danmark har mange steder så ringe koteforskelle, at der er begrænset, hvor meget man kan dræne yderligere og uddybe vandløb yderligere. I øvrigt kan hurtig afstrømning jo give den negative bieffekt, at nedstrøms arealer så oversvømmes hurtigere.


De senest indberettede arter i Naturbasen: