Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

9. juli 2012

10-meterbræmmerne - lidt mere dokumentation

Jeg har foretaget en borgerhenvendelse til Ministriet for fødevarer omkring 10-meterbræmmerne, og af i dag modtaget yderligere svar, d.v.s. på min uddybende 2. henvendelse. Jeg gengiver min sidste forespørgsel og svaret, men undlader signaturer med e-mailadresser, telefonnumre o.s.v.

Svaret gør os en hel del klogere og bekræfter efter min mening stort set de formodninger, jeg tidligere har fremsat. Efter min mening er især pkt. 3 interessant:

Kære Lone Bundgaard Salama!

Tak for jeres svar!

Kan I oplyse mig om, hvilke kriterier man da har forestillet sig at lægge til grund for udlægningen af 10-meterbræmmerne?

Er det rigtigt forstået, at nuværende vandløb med 2-meterbræmmer også vil få 10-meterbræmmer?

Har man gjort sig nogle overvejelser omkring udlægning af bræmmer andre steder?

Og kan der oplyses noget omkring udformning af cirkulære til loven?

Venlig hilsen

Poul Evald Hansen

..........................

Svar:

"

Kære Poul Evald Hansen

Du har ved mail af 12. juni 2012 stillet yderligere 4 spørgsmål om randzoner, som jeg vil forsøge at besvare:

ad 1) Kriterierne for udlægning af randzonerne fremgår af randzoneloven, jf. lov nr. 591 af 14. juni 2011 om randzoner som ændret ved lov nr. 563 af 18. juni 2012.

Loven træder i kraft den 1. september 2012. Det betyder, at der skal udlægges randzoner på 10 m omkring alle åbne vandløb samt søer større end 100 m2, hvor der vil være forbud mod at sprøjte, gødske og dyrke jorden. Du kan finde flere oplysninger om randzonerne på vores hjemmeside: www.naturerhverv.dk som løbende opdateres med blandt andet faktaark om udlægning af randzonerne.

ad 2) Ja, men randzonerne supplerer de allerede udlagte 2 m bræmmer efter vandløbslovens § 69, således at randzonerne alene vil gælde for den del af den samlede 10 m brede zone, regnet fra bredden af vandløbet eller søen, der ikke er omfattet af bestemmelsen i vandløbsloven, jf. randzonelovens § 3. Man kan også sige, at randzonen kun udgør 8 m, hvor der i forvejen er udlagt 2 m bræmmer efter vandløbsloven.

ad 3) Der er mig bekendt ikke gjort nogen overvejelser om udlægning af randzoner andre steder.

ad 4) Der vil blive udstedt en bekendtgørelse om reglerne i randzoneloven. Bekendtgørelsen sendes i høring i juli måned og har en forventet ikrafttrædelsesdato den 1. september 2012.

Med venlig hilsen

Lone Bundgaard Salama

Fuldmægtig

Jura

"

De senest indberettede arter i Naturbasen: