Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

18. februar 2007

Hotelhave ornitologi i Addis Ababa, Etiopien

Ifølge African Bird Club har Etiopien i de seneste år udviklet sig til en af Afrikas førende destinationer for ornitologer. Etiopien byder på mere end 800 fugle arter og herunder ikke mindre end 29 arter, der er endemiske for Etiopien og Eritrea. African Bird Club vover den påstand at man på en tre ugers tur kan nå at se 500 arter i landet, hvis man er villig til at rejse fra den ene ende til den anden og har firehjulstrukket transport. www.africanbirdclub.org...hotspots .

Jeg havde nu slet ikke så store ambitioner, da jeg midt i februar 2007 besøgte Etiopien. Jeg skulle afholde en række møder i Addis Ababa og ankom en dag før møderækken startede. Naturligvis måtte jeg investere et par timer i en hotelhave med kamera og zoomlinse, og fra tidligere besøg vidste jeg, at Hilton Addis Ababa var et godt bud på et par oplevelsesrige timer.

Ethiopien er ifølge United Nations Udviklings Program verdens ottende fattigste land. Og fattigdommen præsenterer umaskeret sit utiltalende ansigt når man kører gennem Addis Ababas gader. Alle vejkryds er fyldt med tiggere. Kryblinge, sindslidende, børn og gamle forsøger alle at tiltrække sig opmærksomhed og nogle få håndører.

Kontrasten til Hilton Addis Ababa’s luksus er enorm og grænsende til det uanstændige. I modsætning til gadernes grå tristhed præsenterer hotelhaven sig i et frodigt, grønt flor, der strækker sig i det uendelige med høje træer, fyldige buske og blomster, som farverige solfugle fouragerer på. Byens fattige er naturligvis forment adgang for ikke at forstyrre hotellets forkælede gæster. Det er en kunstig del af Addis Ababa, men der er et spændende fugleliv, og man kan fotografere i fred.

Ethiopien er et meget stort land med en vidt forskellig topografi. Generelt er landet ”høj-land” med bjerge og et højeste punkt på 4.377 meter. Høj-landet gennemskæres af Rift Vally som strækker sig mod syd ind i Kenya. De nordlige, østlige og sydlige dele af landet er hovedsageligt ørken og tørt krat, mens den vestlige del er Guinea lignende jungle. Addis Ababa er beliggende i 2.400 meters højde, og et vigtigt element i fugleidentifikationen i Etiopien er kendskab til fuglenes forekomster i forskellige højder.

På mine to – tre timer i hotelhave blev det ikke til 500 arter, hvilket måske til dels skyldtes, at jeg fandt de bikiniklædte skønheder omkring swimmingpoolen distraherende. Jeg kan have ”misset” et par arter, men i det mindste fik jeg da krydset 12 af.

Colius stritatus (Speckled Mousebird, Brun Musefugl)

Ploceus baglafecht (Baglafecht Weaver, Baglafecht Væver)

Lagonosticta senegala (Red-billed Firefinch, Amarant)

Serinus striolatus (Streaky Serin, Stribet Sisken)

Zosterops poliogaster (Montane White-eye, Bredringet Brillfugl)

Passer griseus (Grey-headed Sparrow, Gråhovedet Spurv)

Serinus tristriatus (Brown-rumped Serin, Brungumpet Sisken)

Nectarine tacazze (Tacazze Sunbird, Tacazzesolfugl)

Turdus abyssinicus (Mountain Thrush, Etioperdrossel)

Streptopelia semitorquata (Red-eyed Dove, Rødøjet Skoggerdue)

Milvus migrans (Black Kite, Sort Glente)

Corvus albus (Pied Crow, Broget Krage)

Threskiornis aethiopica (Sacred Ibis,Hellig Ibis)

Der er ikke sjældenheder mellem mine observationer, men det hjælper tilsyneladende at skifte side på kontinent. Ud af 12 observationer var syv af dem nye kryds for mig. Normalt slår jeg mine folder i vest Afrika, og nogle af de afkrydsede arter er endemiske for øst Afrika.

Speckled Mousebird (Brun Musefugl) var der mange af i haven. Om den hedder Musefugl, fordi dens fjer ligner en musepels, ved jeg ikke, men den bevægede sig lige så vævert, hrutigt og utrættelig som en mus. Konstant var den i bevægelse i trækronerne og lige så snart den stod skarpt i søgeren forsvandt den igen ind bag et par grene eller nogle blade. Det krævede god tålmodighed (og hold i nakken) endelige at få et acceptabelt skud.

Det samme var tilfældet med Bredringet Brillefugl, som det desværre kun lykkedes mig at få slørede fotos af. Men den var der! Og det blev min første brillefugl.

Addis Ababa havde sine sædvanlige afrikanske ”by-fugle”; Sort Glente og Broget Krage, der også her findes i stort antal. Desuden så jeg dagligt flokke af Hellig Ibis gå og rode i affaldsdyngerne udenfor byen. En hellig fugl, som nu har helliget sig byens skrald.

Der er ingen tvivl om, at African Bird Club har ret i, at Etiopien er et yderst interessant land for ornitologer. Meget mere af dette vidstrakte land end blot Addis Ababa bør naturligvis besøges for at gøre det fuld fyldest. Selvom Etiopien er fattigt, har det et fantastisk godt flyselskab i Ethiopian Airways og et netværk af indenrigsruter gør, at selv landets yderste afkroge kan besøges uden voldsomt besvær.

Flemming Quist,

Februar 2007.

www.quest-of-quists.typepad.com/


Foto: Flemming Quist (nederst ses en Amarant)

De senest indberettede arter i Naturbasen: