Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

19. juli 2012

Det danske navn på Skov-Hullæbe

Har de sidste par dage indtastet et par obser af Skov-Hullæbe. Som osse hedder Epipactis helleborine subspecies helleborine.

Så vidt jeg kan bestemme dem, så er ID ok - det kan ikke være noget andet.

Ganske vist er der før fundet Liden/Glat/Nikkende Hullæbe i det samme område, og det var den art jeg især eftersøgte, dog resultatløst.

Men så kommer roderiet:

For at indtaste en Skov-Hullæbe, så skal jeg vælge om den korrekte ID eventuelt lyder Skov-Hullæbe (ubestemt). Hvilket umiddelbart er meningsløst.

Ved at se på oversættelsen til det internationale navn, så kan jeg regne ud, at der dermed menes arten Skov-Hullæbe i den brede forstand - altså inklusive underarten Hollandsk Hullæbe (og varieteten Skagen-Hullæbe), men uden at man har kunnet bestemme ID præcist nok til nogen af disse.

Altså at der menes arten Epipactis helleborine med underarten ubestemt. Dette oversættes ubehjælpsomt på dansk til "Skov-Hullæbe (ubestemt)".

Her er netop et af de få tilfælde, hvor det efter systemet i F&N ville være rimeligt at skrive Skov-Hullæbe s.l. Ja mere, end rimeligt - det ville endda være meget præcist at skrive sådan. Såfremt det danske navn Skov-Hullæbe altså virkelig går på underarten og ikke på hele arten.

Andre steder, hvor der skrives s.l. efter det danske plantenavn, der kan begrundelsen herfor være tvivlsom eller ligefrem manglende. Her med navnet Skov-Hullæbe er der et eksempel hvor s.l. giver forholdsvis god mening - og så bruger man ikke denne forkortelse.

Her må være mindst een fejl.

Er det mig der tager fejl et eller andet sted? I så fald, hvor?

lille hilsen fra HENRY

De senest indberettede arter i Naturbasen: