Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

19. juli 2012

Hvilken Dueurt-nøgle er pålidelig ?

I AFD-perioden lavede Henry Nielsen den Dueurt-nøgle, som inventørerne kunne bruge som bestemmelsesnøgle.

Der var indsamlingspligt, til sidst også for Glat Dueurt.

Er det stadig den pålideligste nøgle, vi har ?

I så fald vil jeg mene, at den skal lægges ind på F&N, så vi følger nogenlunde samme spor. Henry skal lige spørges først, eller måske anbefales nu et nyere værk ?

Er Dansk Floras nøgle (v. Signe Frederiksen)anbefalelsesværdig ? I den flora mangler generelt en del arter, som ville gøre floraen "unødigt omfattende", hvis de var taget med.

I disse dage har jeg forsøgt at bestemme en Dueurt, som jeg har som ukrudt i min have. Den "samme art" har jeg fået bestemt som E. adenocaulon af Ole B. Lyshede på en fælles ekskursion på en anden lokalitet. Efter Dansk Floras nøgle bliver den til E. ciliatum, men "min" ukrudtsplante har ikke hvide blomster, og E. adenocaulon er ikke med i Dansk Flora.

En "identisk" art fra en helt vild kærlokalitet ender også som E. ciliatum. Det er den art, som jeg gennem mange, mange år har kaldt Ris-Dueurt (E. obscurum), fra våde kær og enge i Jylland.

Er der nogen, der har en god løsning på bestemmelse af Dueurt ? - og så er der jo den nemme løsning på individer, der ikke rigtig stemmer med det ene el. det andet : "det er en hybrid !".

Det er nu, at sæsonen kommer, - de blomstrer, og kapslerne åbner sig snart.

Hilsen, Hans


De senest indberettede arter i Naturbasen: