Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

21. februar 2007

Sne-entomologi: KANON-forhold

Hej alle

Chefen (alias webmaster) var noget bekymret, da jeg i dag mødte ham foran fugleognatur-huset i Feldballe, mens han for anden gang skovlede sne væk fra fortovet - en husejers kære pligt! "Tror du, der overhovedet bliver indrapporteret et eneste insekt i dag?" spurgte han, mens en flok sjaggere fløj over og kiggede forelsket på de æbler, som til lejligheden var indkøbt i SPAR.

"Der er tonsvis af insekter i sneen", sagde jeg skråsikkert, idet jeg allerede i formiddags havde lavet lidt tæger og bladlus nede i plantagen, mens Emma fik forfrysninger, og Lene sædvanen tro syntes, jeg var underlig.

Hr. Eske Holm så ikke overbevist ud og begyndte måske endog at antyde, at jeg var fuld af løgn, så derfor udfordrede jeg ham til en whiteout-entomologi-ekspedition i Feldballe kl. 1545. Varigheden var max. tre kvarter, temperaturen -1 grad, vinden østlig, 15 m/s i gennemsnit, der var faldet omkring 20 standard-mm i Tirstrup siden i morges, og driverne var op til 1½ meter høje. Ideelt vejr til at kigge insekter i.

Her ser vi op ad Søvej, som allerede var totalt spærret!


Foto: Morten DD Hansen

De senest indberettede arter i Naturbasen: